Kaku, Gestreepte Boomhagedis

H
Deze kleine (waarschijnlijk een ) vrouw vond ik laatst onder de vriezer buiten. Voor mij een reden om een kort stukje over deze mooie vrouw te schrijven.

Deze mooie vrouw is bruin gekleurd en heeft twee zwarte strepen langsjn lichaam. De hagedis heft een gele keelzak. Dit diertje noemen wij in Nederland de gestreepte boomhagedis maar hier in  Curaçao  wordt dit dier Kaku genoemd, dit spreek je uit als Kakoe.

Deze prachtige hagedis behoort tot het geslacht anolis. Het geslacht telt iets minder dan 400 soorten. De Anolis lineatus (gestreepte boomhagedis) komt voor op Curaçao en Aruba.
De keelzak van de hagedis is geel met een zwarte vlek in het midden.

Het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes is blijkbaar niet heel makkelijk aangezien ik mij waarschijnlijk vergiste (ik dacht dat ik een mannetje gevonden had). Volgens de boeken die ik heb gelezen hebben de mannetjes een grote gele keelzak. Volgens mijn Docent Peter Mudde hebben de vrouwtjes ook een gele keelzak. De keelzak is bij mannetjes groter dan bij vrouwtjes.
Volgens Peter is de kaku op mijn foto waarschijnlijk een vrouwtje omdat het hoofdje klein en small is.

De keelzak van de kaku is geel zodat hij een indringer in zijn territorium kan imponeren. Als een indringer zijn Territorium benaderd wipt de hagedis zijn kop een en weer zodat de keelzak opvallender wordt. Mannetjes kaku’s versieren de vrouwtjes met hun grote keelzak.

Ik zal proberen meer korte biologie verhaaltjes te schrijven.

Geef een reactie

