Kakkerlakken

IMG_0083

Iedereen die mij kent, kent ook mijn grote angst: Spinnen. Er zijn voor mij maar weinig beesten enger dan de spin. Vorig jaar in Costa Rica maakte ik dol enthousiast een foto van een giftige slang, maar ik dufte niet naar de WC omdat daar een spin zat.
Vandaag geen verhaaltje over spinnen, nee vandaag een ander beest waar ik van gruwel, als ik er al aan denk krijg ik kippenvel. Vandaag vertel ik over kakkerlakken. Leuk persoonlijk weetje:  mijn allereerste knuffel is vernoemd naar Zaza de kakkerlak!

Er zijn bijna 4500 soorten kakkerlakken. Kakkerlakken zijn omnivoren. Het verschilt per soort kakkerlak wat ze precies eten. Er zijn kakkerlakken die vooral van bladeren leven en er zijn kakkerlakken die van de etensresten van mensen leven. De kakkerlakken die ik echt afgrijselijk vind, tevens de kakkerlak op de foto, is de kakkerlak die af komt op restjes eten. Deze kakkerlakken vinden vooral zoet eten erg lekker.
In de huizen hier komen ook andere kakkerlakken voor. Deze kakkerlakken eten graag verf en bladeren en lijm van boeken. Kakkerlakken in huis betekent dus niet standaard dat het huis vies is.

Waarom vind ik kakkerlakken eng? Ik heb geen idee, ik krijg wel de rillingen over mijn lijf als ik zo’n groot beest in mijn keuken zie. Ik denk dat het komt doordat kakkerlaken echt heel snel zijn en ze voelen echt heel naar aan. Waar ik woon zijn sommige nachten echt veel kakkerlakken. Soms zitten ze overal maar sommige avonden zie ik er maar één of twee.  . Iedereen in Curacao komt wel eens zo’n beestje tegen.

Als je van dichtbij naar een kakkerlak kijkt kan het best een mooi beestje zijn, net als een spin. De vleugels van de kakkerlak vind ik een beetje een patroon hebben alsof het een vingerafdruk is. De beesten zijn mooi en hebben een eeuwenouden geschiedenis.Toch heb ik deze beesten liever niet in mijn huis!

Geef een reactie

