Hé, het sneeuwt

Vandaag ga ik het hebben over aangeleerd gedrag en aangeleerde gedachtes. Curaçao is een heel ander land dan Nederland, maar daar hoef ik natuurlijk niet over te beginnen.
Ik kwam op het idee om hier over te schrijven toen ik vanuit mijn kantoor uit het raam keek. Er waren hele kleine witte bolltjes in de lucht, ze werden meegevoerd door de wind en dwarrelde langzaam naar beneden. Het eerste wat ik dacht was dat het sneeuwde, enkele seconde na de gedachte, vlak voordat ik wilde opstaan om te kijken hoe diep de sneeuw was, besefte ik dat de temperatuur buiten vandaag meer dan dertig graden is.

Zo zijn er meer gedachtes die hier in Curaçao niet zo vanzelfsprekend zijn. Laatst liep ik naar school en ik liep rustig over de stoep en ik liep langs heel veel uitritten. Na een lange tijd in de volle zon rechtdoor lopen werd ik bijna aangereden door een auto. Hier is het blijkbaar niet vanzelfsprekend dat je voorrang hebt als je over de stoep loopt. Meestal kijk ik in iedere uitrit want  vrijwel alle automobilisten rijden gewoon door!

Er zijn ook gebruiken die hier heel anders zijn dan in Nederland. Het grote verschil van Curaçao en Nederland is de temperatuur. Met het bereiden van eten en het opeten loop je weer tegen een groot verschil aan. In Nederland eet je als je eten klaar is je eten zo snel mogelijk op, daarna ruim je de troep op of ga je eerst nog eventjes uitbuiken. In Curaçao koelt je eten niet zo snel af en is er een probleem die optreed als je eerst je eten op wilt eten. Vliegen… Het is warm en er zijn erg veel vliegen. Als de troep die je hebt gemaakt tijdens het bereiden van het eten niet meteen opruimt komen er erg veel vliegen op het eten af. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Het is echt zo apart om eerst op te ruimen voordat ik ga eten, ik ruim nog steeds zo snel mogelijk op omdat ik bang ben dat mijn eten koud word.

Als je een spin ziet, dan krijg je geluk werdt mij verteld  vlak na het moment dat ik een kreet van angst uit mijn mond liet komen omdat mijn ogen een spin voorbij zagen lopen. In Nederland zijn er zo veel spinnen, wat zullen wij veel geluk hebben. (weer zo’n verschil!)

 

Tot volgende keer!
Groetjes Tessa

Een gedachte over “Hé, het sneeuwt

Geef een reactie

