Artis

img_0199Op het moment dat ik door de Plantage Kerklaan loop en dit beeld bij de poort van Artis zie wil ik altijd meteen naar binnen. Ik ben zo lang ik mij kan herinneren gek op Artis, vooral op het nijlpaard Tanja met wie je trucjes kon uitvoeren. Helaas is Tanja overleden en ben ik na haar dood niet meer zo veel in Artis geweest. Laatst was het zo ver, ik ging eindelijk weer naar Artis toe.

Op het maki eiland wonen rode vari’s. Rode vari’s zijn halfapen en behoren tot de maki’s. Ik vind rode vari’s enorm schattige dieren en heb altijd de neiging om ze te knuffelen! Helaas zouden deze diertjes dat niet leuk vinden en raak ik ze daardoor liever met geen vinger aan. Alleen het kijken naar deze dieren maakt mij al dolgelukkig.

IMG_0171.jpg
Toen ik vorig jaar met mijn brugklas naar Artis ging was er begonnen aan de bouw van het nieuwe verblijf van de panters. Ik vind het tof dat Artis er voor zorgt dat de dieren een beter verblijf krijgen. Het roofdieren galerij is echt te klein voor de prachtige katachtigen die daar in zitten. Het zwarte bouwwerk geeft de omtrek van het verblijf aan. Vanaf het bouwwerk komt een afscheiding. Bij de stenen komen kijkpunten voor bezoekers.

IMG_0173.jpg
Het is altijd leuk om etende dieren tegen te komen.

img_0176
In het gorillaverblijf waar Tanja vroeger woonde wonen nu verschillende schildpadden. Dit kleine beestje vond ik best schattig, hij was een nootje aan het eten. Altijd als ik bij het oude verblijf van Tanja kom word ik een beetje emotioneel, ik vind het ook zo jammer dat ik haar niet meer kan bezoeken in het gebouw van het aquarium.

IMG_0175.jpgVlakbij het gorillaverblijf is een nieuw verblijf geopend. In Artis kan je nu wandelen met walibi’s! Echt enorm cool! Op de foto is het verblijf van de dieren te zien. De rij mensen lopen over het pad van het verblijf. Het nieuwe verblijf stelt niet enorm veel voor maar ik vind het wel een leuke nieuwe toevoeging aan Artis. Door het hek van het verblijf lijkt het alsof het verblijf dicht is. Toen ik het verblijf binnen ging was ik de enige persoon, toen ik in het verlbijf stond stroomde het pad snel vol zoals op de foto te zien is.

IMG_0194.jpg
Als laatste bezocht ik het apen/vogelhuis. Ik probeerde een foto van de vogels te maken toen ik per ongeluk deze foto had gemaakt.. Ik wilde geen poepende vogel op de foto zetten maar vind hem wel erg grappig getimed.

Artis is altijd mijn lievelingsdierentuin geweest omdat ik hier als kind regelmatig naartoe ging. Ik heb ook sinds zijn vijfde verjaardag een poster van Artis in mijn kamer hangen.
Ik vind dat Artis zichzelf goed blijft verbeteren, toch vind ik Artis niet de mooiste dierentuin in Nederland. Ik vind dierenpark Emmen veel mooier.

Geef een reactie

